top of page

Miksi ulkoistaa somemarkkinointi?

  • Writer: Noveka
    Noveka
  • 6 päivää sitten
  • 1 min käytetty lukemiseen
Miksi ulkoistaa somemarkkinointi

Somen tekeminenhän on helppoa: kuvaat vain ja julkaiset. Miksi siitä pitäisi maksaa sometoimistolle?

 

Käyttäjien odotukset somesisällöille kasvavat koko ajan. Postausten on oltava nopeatempoisia, ja huomio on napattava muutamassa sekunnissa, jos videota halutaan katsottava pidemmälle. Some ei siis ole vain kuvaamista ja postaamista. Onnistuminen edellyttää ideointia, suunnittelua, aikatauluttamista, kuvaamista, editointia, julkaisua, mainonnan ja datan seurantaa sekä vuorovaikutusta. Tämä kaikki vie aikaa, ja juuri ajankäyttö usein onkin ongelmana. Tässä kohtaa astuu kuvaan somen ulkoistaminen.

 

Mitä hyötyä on sometoimistosta?


Ulkoistamalla sosiaalisen median saat usein kokonaisen tiimin ammattilaisia hoitamaan somea. Strategia, tuotanto, julkaisu, mainonnan hallinta, raportointi ja vuorovaikutus hoituvat yhdestä paikasta. Tällöin sinulle jää enemmän aikaa muille kriittisille tehtäville.

 

Ulkoistaminen on monesti kustannustehokkaampaa kuin yhden työntekijän palkkaaminen, sillä saat kiinteällä kuukausihinnalla usean ammattilaisen osaamisen. Et myöskään joudu vetämään pitkiä rekrytointiprosesseja tai huolehtimaan lomista ja sairaspoissaoloista.

 

Hybridi voi olla hyvä

 

Vaikka ulkoistaminen on tehokasta, kaikkea ei aina kannata siirtää talon ulkopuolelle. Jos yritykselläsi esimerkiksi on jo selkeä brändikasvo, ei esiintyjää ole kannattavaa lähteä vaihtamaan. Sama pätee asiantuntijasisältöihin. Yrityksen oma asiantuntija on usein uskottavin esiintyjä videoille.

 

Myös vuorovaikutus seuraajien kanssa voi joissain tilanteissa olla parempi pitää omissa käsissä, etenkin jos sisältö on erittäin asiantuntevaa ja asiakastuen tarve on todennäköinen. Näin varmistat, että vastaukset ovat täsmällisiä eikä välikäsi hidasta prosessia.

 

Toimiva kompromissi voikin olla hybridimalli, jossa sosiaalisen median strategian suunnittelu ja tekninen puoli jätetään sometoimiston hoidettavaksi, mutta asiantuntijasisällöt tulee yritykseltä itseltään.

 
 
 

Kommentit


bottom of page